Shutterstock

Nieuws Horeca

'Werk met overschotten om marge te vergroten'

17 Mei 2022

'No waste', dat is de nieuwste marktplaats voor horecaondernemers, opgezet door inspiratieplatform TIPPR. Het assortiment bestaat uit overschotten en imperfecte producten die voor fabrikanten en groothandelaren niet meer van waarde zijn, maar voor een horecaondernemer of restauranteigenaar nog wel te gebruiken zijn. "Door te werken met dit soort producten kan een ondernemer ook nog eens zijn marge vergroten", aldus oprichter Colin Westerwoudt. Partijen als Nestlé, FrieslandCampina en Hooghoudt hebben zich al aangesloten bij het platform.

Het voornaamste doel van No waste is het tegengaan van voedselverspilling. "Alleen al in Nederland verspillen we jaarlijks 2 miljard kilo voedsel. Het grootste aandeel daarvan vindt plaats bij de toeleveranciers van de horecasector. Denk aan de boer, de fabrikant en/of de verwerking", staat in het persbericht van No waste. "Fabrikanten en groothandelaren hebben vaak beperkt zicht op wat de vraag en het aanbod is. Daarom kunnen ze niet optimaal produceren en inkopen en blijft er veel over dat wordt vernietigd." Ook een korte houdbaarheidsdatum is volgens No waste een reden dat veel producten onnodig worden verspild.

Marge vergroten
Tegelijkertijd wil het platform een oplossing bieden voor horecaondernemers die na twee jaar met coronamaatregelen en de huidige inflatie nu duurder moeten inkopen en dus steeds minder marge maken. "Wij zien dat restauranteigenaren voor de uitdaging staan om marge te maken op producten die ze inkopen. Door te werken met overschotten en imperfecte producten kan een ondernemer die marge vergroten. Uit onderzoek blijkt dat op elke geïnvesteerde euro restaurants maar liefst €7 kunnen terugverdienen. Voor bedrijfscateraars levert dit zelfs €25 op. Daarnaast zijn chefs vandaag de dag creatief genoeg om met deze producten aan de slag te gaan en zien wij voor hen een rol weggelegd in het terugdringen van zinloze voedselverspilling."

Het aanbod op de nieuwe marktplaats bestaat uit artikelen met een te krappe houdbaarheidsdatum of waar productietechnisch iets niet goed aan is, zoals een verouderde verpakking of een verkeerd label. Producten die overblijven en niet worden afgenomen door de horecasector, worden gedoneerd aan goede doelen zoals het Leger des Heils.

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten
foodbusiness.nl

Kimberly Bakker

Kimberly Bakker is content coördinator bij Foodbusiness. In haar dagelijkse leven speelt sport een belangrijke rol en voeding is voor een optimale prestatie uiteraard van groot belang. Met analyses over bijvoorbeeld de grondstoffenmarkt, achtergronden bij het nieuws en interviews met startups geeft ze duiding aan de gehele ‘foodbusiness’.

Nieuws New Fork

New Fork brengt smart catering naar Amsterdam

Nieuws CBL

Voedselverspilling in supermarkten neemt af

Nieuws Horeca

Horeca ziet wederom daling in omzet

Nieuws Horeca

Horeca presteert bijna weer op pre-coronaniveau

Blijf op de hoogte

Mis niets en schrijf u in voor onze gratis dagelijkse nieuwsbrief