Albert Heijn

Analyse Kwartaalcijfers

Ahold-Delhaize zet in op huismerken en meer bulk

11 Mei 2022

Ahold-Delhaize profiteerde van hogere prijzen in het eerste kwartaal van 2022, maar zag ook de negatieve effecten van het einde van de lockdown. Het retailconcern zet in op expansie van de eigen huismerken om de inflatie en oplopende grondstofkosten het hoofd te bieden. De producten onder het eigen huismerk kan Ahold-Delhaize doorgaans voordeliger inkopen, waardoor de eigen marge minder onder druk staat.

Alhold-Delhaize, eigenaar van onder meer Albert Heijn, Delhaize, Gall & Gall, Etos en Bol.com, zag de netto omzet stijgen met 8,3% naar €19,8 miljard. De stijging is 3,6% bij constante wisselkoersen. De vergelijkbare omzet exclusief benzine- en dieselverkopen groeide wereldwijd met 0,7%. De brutowinst voor het kwartaal bedroeg €818 miljoen. Dat is een daling van 1,2%. De onderliggende bedrijfsmarge bedroeg 4,2% het eerste kwartaal van 2022. Dit ligt volgens het bedrijf in lijn met de recente geschiedenis. In het tweede kwartaal van 2021 bedroeg het bedrijfsmarge 4,6%. Ahold-Delhaize maakt de kanttekening dat dit in tijden van de coronapandemie was.

Vooral Amerika deed het concern het goed, daar groeide de vergelijkbare omzet met 3,3%. In Europa ging het iets minder, daar daalde de vergelijkbare omzet met 3,1%. Ook daalde de netto online consumentenverkopen met precies 1%. Dit nadat ze een jaar eerder nog met liefst 103,3% waren gegroeid. De stijging vorig jaar kwam door de lockdown en de daling dit jaar door het opheffen van diezelfde lockdown. Vooral bij Bol.com was dit te merken. Zonder Bol.com, groeide de online netto consumenten verkopen met 4,6%.

De beleggers konden de resultaten van Ahold-Delhaize woensdagochtend 11 mei na de bekendmaking van de cijfers minder waarderen. De koers ging aardig onderuit dat een van de laagste niveaus van dit jaar.

Huismerken en bulkaanbiedingen
De netto omzet in Europa bedroeg €7,6 miljard. Een stijging van 0,3%, die vooral werd veroorzaakt door de overname van 38 DEEN supermarkten vorig jaar. De eerder genoemde dalende vergelijkbare omzet komt door de heropening van de samenleving, vooral in de Benelux, waardoor consumenten meer uit eten en op reis ging en er dus minder werd uitgegeven in de supermarkten. Toch had met name Albert Heijn nog een goed eerste kwartaal. Het marktaandeel groeide, net als de omzet. Vooral door de herinrichting van de winkels en de eerder genoemde bijdragen van de overgenomen DEEN supermarkten. Ahold gaat inzetten op huismerken als antwoord op de stijgende prijzen. De eigen merkproducten zijn in de Benelux goed voor de helft van de omzet. Ook zal het bedrijf vaker bulk aanbiedingen in de winkels zetten.

De online omzet in Europa daalde met 3,8%, bij Bol.com bedroeg de netto omzet €1,3 miljard in het eerste kwartaal van dit jaar. De netto online consumentenomzet van externe verkopers bedroeg 60%. Bol.com had in het eerste jaar 49.000 externe verkooppartners. De verkopen via Bol.com daalden met 7%. Dat is minder dan de markt, die met 15% kromp. Het is de bedoeling om de webwinkel in de tweede helft van dit jaar naar de beurs te brengen.

Amerika compenseert Europa
Aan de andere kant van de oceaan was de netto omzet €12,2 miljard. Een stijging van 5,8%. De omzet steeg onder meer door positieve wisselkoersen, de overname van Southeastern Grocers en hogere brandstofverkopen. De online verkopen stegen met 4,6%. Wel daalde de onderliggende bedrijfsmarge met 0,4% naar 4,4%. De lichte daling werd veroorzaakt door hogere arbeids-, energie- en distributiekosten. Ahold-Delhaize verwacht dat de sterke dollar en het consumentenklimaat in Noord-Amerika voldoende zijn om de lastige economische situatie in Europa te compenseren. Daarom is de verwachting dat de winst per aandeel aan het eind van het jaar vergelijkbaar is met die in 2021. Eerder verwachtte het bedrijf nog een langere winst per aandeel.

foodbusiness.nl

Max van der Heijden

Freelance redacteur
De (grondstof)prijzen zijn flink in beweging, de ontwikkelingen in de wereld volgen zich in rap tempo op. Duiding in crisistijd is essentieel om goed te kunnen anticiperen. Juist nu is het belangrijk om over gedegen, actuele informatie en data te beschikken. Met een abonnement van Foodbusiness kunt u gefundeerde bedrijfsbeslissingen nemen. Bekijk het aanbod
Reageer op dit artikel
Velden met een * zijn verplicht. Bij reageren gaat u akkoord met de algemene forumregels en mogelijke sancties bij overtreding.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

Nieuws Ahold Delhaize

Milieudefensie zet deadline op klimaatplannen Ahold

Nieuws Albert Heijn

Albert Heijn breidt fors uit in plantaardig assortiment

Nieuws Jaarcijfers

Ahold Delhaize sluit jaar af met verdere groei

Nieuws Albert Heijn

Albert Heijn en Nestlé in conflict over inkoopprijzen

Blijf op de hoogte

Mis niets en schrijf u in voor onze gratis dagelijkse nieuwsbrief