Cineberg / Shutterstock

Nieuws Kwartaalcijfers

Foodgerucht: Lactalis heeft oogje op Danone

20 April 2022

Het Franse foodconcern Danone kon woensdagmorgen 20 april uitstekende cijfers overleggen voor het eerste kwartaal. Toch was dat niet het gesprek van de dag onder beleggers. Die kijken meer naar geruchten in de Franse media dat zeuvelreus Lactalis een overnamebod voorbereidt op Danone of in elk geval delen daarvan. Deze berichten resulteerden in de grootste stijging van de beurskoers van Danone in zeventien jaar.

In een Franse financiële nieuwsbrief is gemeld dat Lactalis een bod aan het voorbereiden is en die aan Danone wil aanbieden. Onduidelijk is nog wat Lactalis, eigenaar van onder meer Leerdammer, Parmalat en Galbani, exact op het oog heeft. Een volledige overname van Danone lijkt voor het Franse familiebedrijf echter een grote financiële kluif. Danone heeft vorig jaar een omzet gedraaid van totaal €24 miljard, verdeeld over drie divisies: zuivel- en plantaardige producten (€13 miljard), speciaalvoeding (€7,2 miljard) en water (bijna €4 miljard). 

De zuivel- en plantaardige tak (met merken als Nutricia, Activia, Actimel en Alpro) lijkt de voornaamste overnameprooi voor Lactalis. Deze past ook het beste bij Lactalis. Afgaande op de jaaromzet van €13 miljard in deze divisie, circuleert in de financiële media een mogelijk overnamebedrag van €22,7 miljard. De vraag is of Lactalis dat kan behappen, al is het bedrijf in 2020 door Rabobank betiteld als grootste zuivelconcern ter wereld met een jaaromzet van over de €20 miljard. En daar is afgelopen jaar onder meer Leerdammer bijgekomen. Daarbij komt dat de zuivel- en plantaardige divisie veruit de grootste activiteit is van Danone. Bij een verkoop wordt het foodconcern in omvang ruim gehalveerd.

Zuivel een zorgenkindje voor Danone
Aan de andere kant is de zuiveltak voor Danone wel een zorgenkindje, want de klad zit in de groei. Het concern heeft moeite het volume te vergroten. Over het eerste kwartaal van dit jaar spreekt Danone zelf van een 'zwakke prestatie in zuivel'. Het concern wist de omzet door prijsstijgingen wel te verhogen: +6,9% tot €3,36 miljard, maar onderliggend daalde het volume in de zuiveldivisie met 1,8%. Ter vergelijking: in speciaalvoeding en water (met merken als Evian) groeide het volume met respectievelijk 5,6% en 10,8%. Daarbij leert het recente verleden dat activistische beleggers veel invloed hebben op het beleid van Danone. Als zij geld ruiken bij een verkoop van de zuiveltak, is dat bij voorbaat geen kansloze zaak. 

Financieel analisten achten het echter het meest aannemelijk dat Antoine de Saint-Affrique, de CEO van Danone, best bereid is om enkele minder groeiende merken in de zuivel- en plantaardige tak aan Lactalis te verkopen. Dit is ook een van de voornemens die hij sinds zijn aanstelling afgelopen najaar heeft, ook aangemoedigd door beleggers. De omzet van Danone over het eerste kwartaal komt uit op ruim €6,2 miljard. Dat is een groei van 7,1% op vergelijkbare basis (like-for-like) ten opzichte van de eerste drie maanden in 2021. De groei vloeit voort uit een toename van 4,9% in de prijzen en een groei van het afzetvolume van 2,2%. Danone zag de omzet vooral groeien in China, het noorden van Azië en Oceanië. 

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten
foodbusiness.nl

Eric de Lijster

Eric de Lijster is hoofdredacteur van Foodbusiness.nl. Als boerenzoon is hij van jongs af aan al betrokken bij de productie van voedsel en het coveren van de diverse foodketens vormt een rode draad door zijn journalistieke loopbaan. Hij beschouwt zich als een generalist, maar wel met een voorliefde voor economie, trends, markten en marketing.

Nieuws Zuivel

Danone niet blij met overnameplan van Lactalis

Nieuws Oorlog

Zuivelreuzen schalen af in Oekraïne

Nieuws Lactalis

Lactalis opnieuw in vizier om onhygiënische toestand

Nieuws bedrijven

Lactalis wil in Rusland blijven

Blijf op de hoogte

Schrijf je in en ontvang elke dag het laatste nieuws in je inbox