Amsterdam Ingredients

Interview Terence Molnár

Amsterdam Ingredients ziet kracht in specialisatie

20 April 2022

Amsterdam Ingredients is bijna vijf jaar geleden opgezet als geesteskindje van Terence Molnár en Tijmen Fikse. Beiden zijn afkomstig van Havero Hoogwegt BV. Amsterdam Ingredients zet zich neer als specialist in zuiveleiwitten. Daarbij geldt als motto: "Hoe moeilijker de klantvraag, hoe leuker wij het vinden," aldus Terence (rechts op de foto), die het gezicht is van een gedreven team van drie.

Jullie zijn gevestigd in Amsterdam, met drie mensen, maar wel met een miljoenenomzet en flinke volumes product. Hoe werkt dat?
"Wij outsourcen wat we kunnen. Onze producten laten we mengen bij Jonker & Schut en Docomar. De analyses en douane gebeuren extern. Ook voor het transport hebben we partners. Indirect zijn er tientallen mensen voor ons aan het werk. Sinds we in 2017 zijn begonnen, is onze omzet elk jaar verdubbeld. Vorig jaar hebben we €13 miljoen omzet gemaakt, dit jaar groeien we naar verwachting tot circa €20 miljoen."

Het bedrijf heet Amsterdam Ingredients, maar jullie zijn eigenlijk gespecialiseerder: zuivelingrediënten en dan ook daar niet alles van. Hoe zit dat?
"Wij zijn een producent en distributeur van melkeiwitten. Dus we doen niets plantaardigs en zitten ook niet in de vetten. Ook blijven we weg bij bulk. Wij geloven heel erg in focus en daarin goed zijn. En al blijven we weg bij bulk, we hanteren geen volumebeperkingen voor de hoeveelheid product die wij maken en verhandelen. Wij leveren altijd aan de industrie, niet aan horeca of consumenten. De gemiddelde klant heeft zo'n honderd werknemers. We leveren meestal in 25-kilo zakken, of big bags, vanaf een paar duizend kilo tot meerdere volle auto's en containers. Onze klanten zijn over het algemeen actief in sportvoeding, ijsproductie, koekjes en kaas."

Jullie klanten willen wel een product op maat, toch?
"Ja, deels wel. In de basis werken we met vijf soorten, maar met variaties, door te sturen op functionaliteit, smaak, kleur, poeder structuur, etc. Het zwaartepunt van onze klantenkring bevindt zich in West-Europa, maar we doen ook zaken in Zuid-Europa, Oost-Europa, export buiten Europa en het Verenigd Koninkrijk, ondanks de Brexit. Misschien moet ik bij het laatste zeggen: ook ondanks de Brexit. Dat proces heeft ons in eerste instantie ook hoofdbrekens gekost, maar nu niet meer. Wij zijn er sterker door geworden."

Hoe is de klantrelatie? De klant heeft een vraag, die dan wel ingewikkeld is, maar die voeren jullie uit en dat is het dan?
"Niet helemaal. Met elke klant nemen we goed alle wensen door. Daarna gaan we, heel stapsgewijs en precies, verder. De snelste klant bedienen we binnen één maand, maar gemiddeld zijn we een half jaar tot een jaar bezig voordat we een order hebben afgesloten."

Jullie willen de omzet dit jaar weer verdubbelen. Met de hoge zuivelprijzen van dit moment lijkt dat iets gemakkelijker dan voorheen. Al maken de hoge grondstofprijzen het werk vast niet altijd even gemakkelijk?
"Het heeft voor- en nadelen. Wij voelden die hoge prijzen in onze cashflow. We hebben evenwel een herfinanciering afgesproken met de bank, waardoor we nu weer meer armslag hebben. Onze klanten vinden het ondertussen ook best vaak spannend, want soms hebben zij al afspraken gemaakt met de retail. Gelukkig heb ik nog geen klanten kopje onder zien gaan, in mijn hele carrière zelfs nog niet. Wel merk je dat betalingen langzamer binnenkomen.

Klimaat is heel erg 'hot'. Merk je dat klanten daarom ook vragen naar zuivel die is geproduceerd met weinig CO2? Of is het iets voor jullie om je mee te profileren?
"Wij hebben daar wel over nagedacht, maar moesten concluderen dat dit toch meer iets is voor de grote zuivelaars dan voor ons. We zien bovendien dat klanten nog erg aan het zoeken zijn, wat ze zullen doen met zo'n product. Er hangt ook een prijskaartje aan en zuivel is momenteel al vrij duur."

De (grondstof)prijzen zijn flink in beweging, de ontwikkelingen in de wereld volgen zich in rap tempo op. Duiding in crisistijd is essentieel om goed te kunnen anticiperen. Juist nu is het belangrijk om over gedegen, actuele informatie en data te beschikken. Met een abonnement van Foodbusiness kunt u gefundeerde bedrijfsbeslissingen nemen. Bekijk het aanbod

Interview Rik Hanssen

'Met Schotse cheddar de Europese markt op'

Analyse Melk

Lagere zuivelmarkt drukt nog niet op melkprijs

Nieuws Zuivel

EU investeert in Ests project van A-ware en Interfood

Analyse Zuivel

Alleen voor Cheddar klein plusje op zuivelmarkt

Blijf op de hoogte

Mis niets en schrijf u in voor onze gratis dagelijkse nieuwsbrief