www.hollandfoto.net / Shutterstock.com

Nieuws Sustainable Brand Index

Voedingsindustrie scoort goed op duurzaamheid

1 April 2022

Voedingsmiddelenproducenten doen het goed als het gaat om duurzaamheid. Dat blijkt wel uit de Sustainable Brand Index, die gisteren (31 maart) voor de zesde keer werd gepresenteerd. Het duurzaamste merk van Nederland is De Vegetarische Slager, gevolgd door Tony's Chocolonely. In de top 20 vinden we maar liefst tien foodgerelateerde bedrijven. Aardappelproducent Aviko is de grootste stijger, met een winst van 48 plekken.

De coronapandemie heeft ervoor gezorgd dat Nederlandse consumenten meer interesse hebben voor duurzaamheid, zo werd afgelopen jaar ook duidelijk bij de presentatie van de Sustainable Brand Index. In dat thema zijn voedselverspilling (66%), het beter scheiden van afval (60%) en energie besparen (56%) de belangrijkste onderwerpen. Maar dat is niet per se bepalend voor het verkozen worden tot duurzaamste merk van Nederland. De Vegetarische Slager mag die positie dit jaar voor het eerst bekleden. De reden? De manier waarop het bedrijf de klimaatimpact van vleesconsumptie uitlegt. "Het gaat om de juiste balans tussen humor en smakelijke producten", licht Annemarije Tillema, Country Director van de Sustainable Brand Index in Nederland, toe.

Food heeft groot aandeel
Kijken we naar de volledige top 20, dan presteren bedrijven uit de voedingsmiddelenindustrie zeer goed, met maar liefst tien foodgerelateerde bedrijven. Op plek twee vinden we namelijk Tony's Chocolonely, de voormalig aanvoerder van de Sustainable Brand Index. Zonnatura staat op vier, Valess op zeven en Alpro op acht. Ook supermarktketen Albert Heijn (10), groenteproducent HAK (12), zuivelaar FrieslandCampina (14), discounter Lidl (18) en producent van plantaardige producten Vivera (20) vinden we terug in de top van de lijst. Bedrijven als Greenchoice (3), ANWB (5), NS (6), Ikea (9) en The Body Shop (13) scheiden de foodgerelateerde concerns van elkaar.

Beemster Kaas is, net zoals vorig jaar, de duurzaamste kaas. We vinden het kaasmerk terug op plek 22. Een flinke stijging, want één jaar geleden stond het kaasmerk nog op plek 36. Maar er zijn nog grotere winsten zichtbaar. Aardappelproducent Aviko zet de grootste stijging neer van alle merken in de Sustainable Brand Index. De producent van onder meer frites stijgt van plek 105 in 2021 naar 57 in 2022. Het Italiaanse Grand'Italia groeit eveneens met 48 plekken, tot plaats 99. Bakmerk Dr.Oetker stijgt met 26 plekken naar plaats 102.

Verder staan ook Bar-le-Duc (21), Arla (22), Jumbo (24), Spa (25), Melkunie (26), Optimel (29), Pickwick (31), Bevel Pro Active (32), Plus (35), Garden Gourmet (36), Becel (38), Activa (41), Oatly (42), Chaudfontaine (46), Campina Botergoud (47), Milner (48), Maaslander (49) en CoolBest (50) vrij hoog in de lijst. Kijken we eens goed naar de top 50, dan zien we dat deze vooral gevuld wordt met zuivelbedrijven. Zij presteren, in de ogen van de consument, dus het beste op het gebied van duurzaamheid.  

Coca-cola zakt hard weg
Frisdrankenproducent Coca-cola en multinational Nestlé zijn afgelopen jaar, van alle foodgerelateerde bedrijven, het hardste gedaald. Beiden zakten met 44 plekken, tot respectievelijk plaats 141 en plaats 130. Pepsico daalde met 38 plekken naar plaats 193 en Calvé zakte met 36 plekken naar plaats 111. Ook Fanta liet een flinke daling zien, van plek 138 naar plaats 173. Opvallend is dat vooral de 'gezondheidsbewuste merken' stijgen en de relatief 'ongezonde merken' dalen. Dit past in het beeld dat de consument door de coronapandemie bewuster is gaan leven.

foodbusiness.nl

Kimberly Bakker

Kimberly Bakker is content coördinator bij Foodbusiness. In haar dagelijkse leven speelt sport een belangrijke rol en voeding is voor een optimale prestatie uiteraard van groot belang. Met analyses over bijvoorbeeld de grondstoffenmarkt, achtergronden bij het nieuws en interviews met startups geeft ze duiding aan de gehele ‘foodbusiness’.

Opinie Martijn Rol

Vijf duurzame trends: food onderweg naar 2030

Nieuws Benoemimg

Rabobank benoemt hoofd mondiale voedseltransitie

Nieuws Wageningen UR

Heimovaara volgt Fresco op als topvrouw WUR

Interview Peter van Bodegom

'Zelf in voedsel voorzienend EU vraagt politieke moed'

Blijf op de hoogte

Mis niets en schrijf u in voor onze gratis dagelijkse nieuwsbrief