Ankorstore

Interview Ankorstore

'Koop in wat je nodig hebt en niet wat je kwijt kan'

28 Februari 2022

Ankorstore, dat in juli 2019 opgericht werd, is de snelstgroeiende 'marktplaats' in Europa voor onafhankelijke merken en lokale retailers. Begin dit jaar verwierf het een financiering van €250 miljoen, waarmee de bedrijfswaardering steeg naar €1,75 miljard. "Het idee achter Ankorstore is om brand en retailer met elkaar te verbinden. Ze moeten veel overleggen om een goede business te kunnen runnen. Onze hoofdvraag toentertijd was: hoe kunnen we flexibiliteit én kansen creëren voor beide partijen? Het antwoord: de huidige barrières doorbreken", vertelt oprichter Pierre-Louis Lacoste in gesprek met Foodbusiness. 

Dus gingen de oprichters van het bedrijf aan de slag met het vinden van oplossingen voor die barrières. "Eén van de grootste barrières bleek het minimale orderbedrag. Veel onafhankelijke retailers moesten hierdoor onnodig veel inkopen. Dat willen wij voorkomen en dus hebben we ons minimale orderbedrag teruggebracht naar €100. Dit in tegenstelling tot enkele duizenden euro's als je bij een groothandel inkoopt", aldus Lacoste. Een ander punt dat meteen aangepakt werd, is de lange levertijd. Hierdoor moesten retailers al zes maanden eerder inkopen. "Alles wat wij verkopen, is direct beschikbaar. En daar kiezen we bewust voor. Winkeliers willen flexibel kunnen zijn, vooral retailers in de foodsector."

Bovenstaande sloeg overduidelijk aan, want inmiddels zijn 16.000 onafhankelijke merken en 200.000 retailers aangesloten bij het platform. "Dat is een mooi succes. Maar we willen nog verder gaan. We willen onderdeel worden van het ecosysteem in de retail. We willen het huidige inkoopproces opnieuw ontwikkelen. En dat doen we niet door gratis verzendopties te bieden. Dat werkt in onze ogen contraproductief." Daarmee doelt Lacoste op het feit dat lokale retailers dan juist overbodig veel inkopen én ook veel verspillen. "Een korting aanbieden kan daarnaast efficiënt zijn, maar dan moet je korting op het hele assortiment aanbieden. Zodat je retailers niet verplicht om heel veel van één merk of product in te kopen."

Hulp bieden in lastige tijden
Ankorstore wil zo hulp bieden, vooral in dit soort lastige tijden. "Lokale retailers hebben het al veel langer moeilijk. Denk maar aan de opkomst van online bestellen, zo'n tien jaar terug. Dat was voor veel bedrijven een mokerslag", aldus Lacoste. Maar uiteraard heeft ook de coronacrisis zijn weerslag gehad op het aantal lokale retailers. Daarom bedacht de online groothandel diverse acties om retailers tegemoet te komen. "Retailers die gedurende de pandemie bij ons bestelden hoefden niet direct te betalen. Dat is immers niet eerlijk als de winkel dicht is en het voelde ook heel normaal om dit zo te doen", vertelt Lacoste. "Ook hebben we partijen geholpen met het opzetten van click & collect en organiseerden we afgelopen maand de Lift Days."

Tijdens die actieperiode stelde Ankorstore merken en retailers in staat om hun bedrijven te laten groeien met aantrekkelijke aanbieden voor hun inkoop. Lacoste vertelt: "In vergelijking tot de vorige campagne, die in september van het afgelopen jaar werd georganiseerd, hebben we duidelijke groeicijfers gezien. In de foodsector namen de inkopen met ruim 400% toe en het aantal retailers dat producten in de categorie 'eten en drinken' inkocht, is bijna verdubbeld. Over het geheel genomen, zien we dat onze categorie 'grocery' het in heel Europa bijzonder goed doet. Net iets na de categorie 'home & interior'."

Maar de coronacrisis heeft ook positieve gevolgen, zowel voor Ankorstore als voor de merken en retailers. "Wij hebben een enorme groei doorgemaakt gedurende de coronapandemie. Maar ook de lokale retailer heeft een groei in bezoekers gezien. Mensen wilden dolgraag hun huis uit en deden dat met een bezoekje aan de winkelier om de hoek", vertelt Lacoste. Volgens de oprichter is lokaal daardoor weer 'een trend' geworden. En het heeft partijen, zowel winkelier als merk, laten nadenken over hun branding. "Digitalisering is een must. En dat betekent niet dat je niet meer kletst, maar het betekent dat je online te vinden moeten zijn. De coronacrisis heeft dat besef naar boven gebracht. Er is een nieuwe mindset"

Inkoopkeuzes veranderen
Die nieuwe mindset moet nu doorvertaald worden naar de toekomst. "Het is nu tijd om slimmer in te kopen. Koop in wat je nodig hebt en niet wat er in je magazijn past", zo luidt het devies van Lacoste. "Dat zal uiteraard even wennen zijn, maar met de huidige grondstofprijzen en levertijden is het wel noodzakelijk. En het zorgt ervoor dat je flexibeler kan inspelen op nieuwe trends." Daarnaast is het volgens de oprichter van Ankorstore belangrijk om een experience te creëren in de winkel. "Je bent er om te zorgen voor de community. Laat zien wat je nieuw hebt, organiseer een event, bindt de community aan je."

Dat betekent volgens Lacoste overigens niet dat elke onafhankelijke retailer in e-commerce moet stappen. Iets waar vanuit veel consumenten in de coronaperiode veel vraag naar is geweest. "Ik denk bijna alle retailers die bij ons zijn aangesloten liever een tweede fysieke winkel openen, dan dat zij een webwinkel openen. En waarschijnlijk kost dat hetzelfde. Een webwinkel onderhouden kost veel werk en het levert vaak weinig op. Maar je kan de technologie wel omarmen, bijvoorbeeld door aan click & collect te blijven doen. Het is maar net hoe je ermee omgaat."

'De grootste van Europa worden'
Dit soort adviezen, dat is iets waar Ankorstore de komende jaren verder op wil inzetten. "Het doel is niet om alleen maar een 'marktplaats' te zijn. We willen zoals gezegd in het ecosysteem zitten. Elke onafhankelijke retailer in Europa – en wellicht later de wereld – moet ons kunnen vinden en antwoord krijgen op hun vraag", aldus Lacoste. "De hoofdfocus blijft: de juiste prijs en het juiste product. Maar uiteindelijk kunnen we retailers wellicht ook helpen bij het openen van winkels en adviezen geven over hoe om te gaan met uitdagingen. En we willen dat mensen zien dat we écht kennis in huis hebben en niet zomaar wat zeggen."

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten
foodbusiness.nl

Kimberly Bakker

Kimberly Bakker is content coördinator bij Foodbusiness. In haar dagelijkse leven speelt sport een belangrijke rol en voeding is voor een optimale prestatie uiteraard van groot belang. Met analyses over bijvoorbeeld de grondstoffenmarkt, achtergronden bij het nieuws en interviews met startups geeft ze duiding aan de gehele ‘foodbusiness’.

Nieuws Rabobank

'Leveranciers berekenen kosten steeds meer door'

Nieuws Nutri-Score

'Nutri-Score pas in winkels als het deugt en klopt'

Analyse Zuivel

Retail heeft nog altijd moeite met duurdere zuivel

Nieuws Retail

Russische supermarkt sluit deuren in Nederland

Blijf op de hoogte

Schrijf je in en ontvang elke dag het laatste nieuws in je inbox