8th.creator / Shutterstock.com

Nieuws Heineken

FNV-leden stemmen in met eindbod Heineken

28 Januari 2022

Een meerderheid van de FNV-leden heeft ingestemd met het betere eindbod van Heineken. Dit in het kader van de nieuwe cao voor werknemers van de Nederlandse brouwerijen en het personeel van dochterbedrijf Vrumona. De nieuwe cao loopt van 1 januari 2022 tot en met 31 december 2023.

In het vernieuwde eindbod van Heineken stijgen de loonschalen met een extra €40, bovenop de 3,5% die de brouwerij eerder al aanbood. Daardoor gaan de meeste werknemers er ongeveer 1% tot 1,5% extra op vooruit in de komende twee jaar. Ook zijn er afspraken gemaakt over een 'Regeling voor Vervroegde Uittreding', waarmee mensen drie jaar voor hun AOW-leeftijd kunnen stoppen. De uitzendkrachten die bij Heineken werken, gaan er 12% extra in loon op vooruit. Eind 2021 waren er ongeveer 150 uitzendkrachten aan het werk bij Heineken en Vrumona.

Bevriezen van loonschalen van tafel
Werknemers van brouwerijen van Heineken en frisdrankfabriek Vrumona legden vanaf 15 januari het werk neer, omdat ze het niet eens waren met het voorstel dat er toen lag. Zij eisten een hoger loon. Heineken heeft het bevriezen van de loonschalen toen al van tafel gehaald, en daarmee de blijvende ongelijkheid die dat zou veroorzaken tussen oudere en jonge collega's.

Heineken is een van de internationale concerns die stevig getroffen wordt door de coronacrisis; vooral in Azië liep de brouwerij afgelopen jaar flink wat omzet mis. Ook de stijgende grondstofprijzen hebben zijn weerslag op het bedrijf. Het zijn redenen waarom wereldwijd 8.000 banen verdwijnen, waarvan 300 in Nederland. 

foodbusiness.nl

Rianne Nieuwenhuize

Rianne Nieuwenhuize is redacteur bij Foodbusiness. Zij komt uit de bloeiende wereld van bloemen en planten en schreef daarvoor enkele jaren over groenten en fruit. De agrarische sector ligt haar nauw aan het hart, deze schuurt mooi tegen de smakelijke en zakelijke wereld van Foodbusiness aan.
De (grondstof)prijzen zijn flink in beweging, de ontwikkelingen in de wereld volgen zich in rap tempo op. Duiding in crisistijd is essentieel om goed te kunnen anticiperen. Juist nu is het belangrijk om over gedegen, actuele informatie en data te beschikken. Met een abonnement van Foodbusiness kunt u gefundeerde bedrijfsbeslissingen nemen. Bekijk het aanbod

Analyse Kwartaalcijfers

Bier vloeit rijkelijk, maar Heineken heeft zorgen

Nieuws RepTrak Top 30

Hoe doen foodbedrijven het in Reptrak Top 30?

Nieuws Heineken

Heineken verkoopt Russische activiteiten

Nieuws Oorlog

Foodbedrijven vertrekken alsnog massaal uit Rusland

Blijf op de hoogte

Mis niets en schrijf u in voor onze gratis dagelijkse nieuwsbrief