Shutterstock

Nieuws Coronacrisis

Steeds meer lege schappen in Verenigde Staten

21 Januari 2022

De grote vraag naar voedingsmiddelen in combinatie met stijgende vrachtkosten en arbeidstekorten – onder andere door de omikronvariant van het coronavirus – zorgen opnieuw voor tekorten in de Amerikaanse supermarkten. Volgens insiders wordt de komende vier tot zes weken ook geen verlichting verwacht.

De voedingsmiddelensector in de Verenigde Staten mist op dit moment, als gevolg van het coronavirus, ongeveer 120.000 werknemers. Dit terwijl er afgelopen maand slechts 1.500 banen zijn toegevoegd. Volgens insiders werken veel retailers met slechts 50% van het personeelsbestand. Een uitdaging dus. Ook de gestegen vrachtkosten zijn dat. De directeur van Owyhee Produce geeft aan dat zijn vrachtkosten gestegen zijn van $7.000 voor de coronapandemie naar gemiddeld $18.000 tot $20.000 nu. Daarom heeft het bedrijf besloten om de verzending van uien naar retailers uit te stellen tot de prijzen zakken.

Tegelijkertijd is de vraag vanuit de Amerikaanse consumenten nog steeds extreem hoog, wat vooral een gevolg is van de omikronvariant van het coronavirus. Daarom zijn de schapen in supermarkten steeds vaker leeg. Walmart kampt met tekorten aan pasta en vlees, Meijer ziet een tekort aan kip en Publix had onlangs geen huishoudelijke schoonmaakmiddelen meer. Retailers zien zich genoodzaakt om limieten in te stellen op de verkopen. Bij Costco kunnen consumenten bijvoorbeeld niet meer dan een bepaalde hoeveelheid wc-papier aanschaffen.

Insiders verwachten dat de problemen op korte termijn niet opgelost worden. In de komende vier tot zes weken kunnen de uitdagingen zelfs nog verder toenemen, is de verwachting.

foodbusiness.nl

Kimberly Bakker

Kimberly Bakker is content coördinator bij Foodbusiness. In haar dagelijkse leven speelt sport een belangrijke rol en voeding is voor een optimale prestatie uiteraard van groot belang. Met analyses over bijvoorbeeld de grondstoffenmarkt, achtergronden bij het nieuws en interviews met startups geeft ze duiding aan de gehele ‘foodbusiness’.
De (grondstof)prijzen zijn flink in beweging, de ontwikkelingen in de wereld volgen zich in rap tempo op. Duiding in crisistijd is essentieel om goed te kunnen anticiperen. Juist nu is het belangrijk om over gedegen, actuele informatie en data te beschikken. Met een abonnement van Foodbusiness kunt u gefundeerde bedrijfsbeslissingen nemen. Bekijk het aanbod

Nieuws Rabobank

'Leveranciers berekenen kosten steeds meer door'

Nieuws Cacao

Noord-Amerika vermaalt wederom minder cacao

Nieuws Inflatie

Restaurantbezoek wordt in VS flink duurder

Nieuws Nutri-Score

'Nutri-Score pas in winkels als het deugt en klopt'

Blijf op de hoogte

Mis niets en schrijf u in voor onze gratis dagelijkse nieuwsbrief