Shutterstock
Dit is een premium artikel van Foodbusiness. Wilt u deze artikelen blijven lezen, maak dan een gratis account aan. Ja, die wil ik blijven lezen »

Nieuws Duurzaamheid

Starbucks en Arla willen samen voetafdruk verlagen

24 November 2021

Koffieketen Starbucks en zuivelcoöperatie Arla gaan samen de ecologische voetafdruk van zuivel verkleinen. Starbucks wil in 2030 minimaal 50% minder emissies uitstoten. Zuivel is op dit moment goed voor circa 22% van de koolstofvoetafdruk van de koffieketen. Samenwerken is voor de twee bedrijven het enige 'wapen' in de race naar grondstofneutraal werken.

Starbucks start, samen met zuivelcoöperatie Arla, een driejarige pilot met veertien Britse agrarisch ondernemers. Zo willen ze samen de ecologische voetafdruk van zuivel verkleinen. De blauwdruk wordt vervolgens gebruikt om de aangesloten zuivelleveranciers in de rest van Europa, het Midden-Oosten en Afrika te ondersteunen bij het verlagen van de emissies. Na de bekendmaking steeg het aandeel van Starbucks licht, tot $112 per aandeel aan het einde van de beursdag op 21 november (+0,82%). 

Ook Arla heeft als doelstelling om de koolstofimpact van zuivel te verlagen. In de strategie wordt €4 miljard uitgetrokken voor investeringen in de nieuwe duurzame koers, terwijl het dividend met €1 miljard wordt opgeschroefd. De zuivelcoöperatie meldt dat het de uitstoot van broeikasgassen de komende tien jaar met 30% per kilo melk wil verminderen, omdat zodoende in 2050 koolstofneutraal te zijn.

Meerkosten
De leden-melkveehouders van Arla produceren de rauwe melk (gemiddeld genomen) met een ecologische voetafdruk van 1,15 kilogram CO2 per kilo melk. Volgens de Food and Agriculture Organization stoot de wereldwijde melkveehouderij gemiddeld 2,5 kilo CO2 per kilo geproduceerde melk uit. Mark Glanvill, een aangesloten boer geeft in Eco Planet News aan dat hij graag meewerkt om de voetafdruk te verlagen. Maar dat dit hem wel wat kost. "Hoewel Arla-melkveehouders vooroplopen in het verlagen van de uitstoot, moet worden erkend dat dit kosten met zich meebrengt voor de productie."

Zuivelcoöperatie Arla heeft op dinsdag 23 november de melkprijs voor de maand december bekendgemaakt. De Scandinavische coöperatie verhoogt de melkprijs in Nederland met maar liefst €3,26, tot €41,53 per 100 kilo. De verhoging is te danken aan de gunstige omstandigheden op de Europese zuivelmarkt. Met name de boterprijs is recent flink gestegen. Kortom: er is een mogelijkheid op de stijgende kostprijs te compenseren, zo blijkt uit de recente stijging.

foodbusiness.nl

Rianne Nieuwenhuize

Rianne Nieuwenhuize is redacteur bij Foodbusiness. Zij komt uit de bloeiende wereld van bloemen en planten en schreef daarvoor enkele jaren over groenten en fruit. De agrarische sector ligt haar nauw aan het hart, deze schuurt mooi tegen de smakelijke en zakelijke wereld van Foodbusiness aan.
Reageer op dit artikel
Velden met een * zijn verplicht. Bij reageren gaat u akkoord met de algemene forumregels en mogelijke sancties bij overtreding.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

Arla trekt miljarden uit voor nieuwe groene koers

Nieuws Nieuwe strategie

Arla trekt miljarden uit voor nieuwe groene koers

Palmolie wordt steeds duurzamer geproduceerd

Nieuws Palmolie

Palmolie wordt steeds duurzamer geproduceerd

Puratos bouwt CO2-neutrale chocoladefabriek

Nieuws Puratos

Puratos bouwt CO2-neutrale chocoladefabriek

Klimaatneutraal zijn, dat wil Mars in 2050 bereiken

Nieuws Mars

Klimaatneutraal zijn, dat wil Mars in 2050 bereiken

Blijf op de hoogte

Mis niets en schrijf u in voor onze gratis dagelijkse nieuwsbrief