De Krekerij

Interview De Krekerij

'Insecten zijn de toekomst in onze voedselvoorziening'

8 Oktober 2021

We moeten zuiniger omgaan met onze planeet, dat is het devies. Daarom zetten steeds meer foodbedrijven actief in op duurzaamheid. Het creëren van plantaardige voedingsmiddelen is daar een onderdeel van. De Krekerij ziet het anders. Zij maken vleesproducten op basis van insecteneiwit. "Dit is de toekomst in onze voedselvoorziening." Hoofd marketing en communicatie, Ashwien Bisnajak, vertelt er meer over. Ook gaat hij in op de meerwaarde van Dutch Food Week, dat van 9 tot en met 16 oktober plaatsvindt.

De Krekerij maakt vleesproducten op basis van krekels en sprinkhanen. "Dat is in het kort wat ons dagelijks bezighoudt en wat ons drijft", vertelt Ashwien Bisnajak, hoofd communicatie en marketing bij de start-up. De Krekerij is iets meer dan drie jaar geleden opgezet door George Brandenburg en Sander Peltenburg. Inmiddels omvat het assortiment gehaktballetjes, burgers en shoarma. "Het zijn toegankelijke producten, maar wel allemaal gemaakt van insecteneiwitten. Een van onze hardlopers is de Hopper Burger, gemaakt van buffalowormen."

Waar komt het idee voor De Krekerij vandaan?
"Sander was een paar jaar terug bij een TED-talk. Daar werd gesproken over het consumeren van insecten. Dat creëerde bij hem een Eureka-moment. Het is de toekomst als het gaat om het creëren van voedselvoorziening voor miljarden mensen en de groei waarin we dat moeten realiseren, zonder de planeet verder te belasten. Maar van dat 'aha'-moment naar daadwerkelijke productie is moeilijk. Als je in de Europese Unie een sprinkhaan voorlegt aan consumenten, dan zeggen ze: "Dat ga ik niet eten." Het ziet er niet appetijtelijk uit. Sander zelf ervoer ook dat het niet lekker was. Het is droog en muf. Het is totaal niet te vergelijken met een sappig stukje vlees. Dus wilde hij een manier bedenken om die krekel of sprinkhaan wel lekker te maken. Dat hebben we gedaan met onze producten."

Oprichter Sander Peltenburg.

Op welk afzetkanaal focussen jullie je: de retail of de horeca?
"Op dit moment ligt onze focus op de horeca en foodservice. Daar hebben we voor gekozen omdat dit de makkelijkste manier is om mensen te overtuigen insecten te gaan eten. Het is niet iets wat je gemakkelijk in het weekmenu van de consument krijgt. We moeten ze eerst geruststellen dat het oké is. We hebben toen contact gezocht met chefs en foodspecialisten die duurzaamheid op de kaart wilden zetten. Zij geven een soort credibility mee. Als consumenten een sprinkhaanburger op het menu zien, dan twijfelen ze natuurlijk wel even. Maar het idee dat ze de chef kennen, zorgt ervoor dat ze het toch willen proberen."

"In de coronaperiode viel onze afzet naar de foodservice natuurlijk wel weg. We zagen dat we onze doelstellingen niet gingen halen. We zijn toen na gaan denken hoe we meer consumenten konden benaderen. Sindsdien focussen we ons ook op de retail. We maken grote stappen in de sector. Zo zijn we al verkrijgbaar bij Gorilla's en zijn we met een landelijke supermarktketen in gesprek. De deal is rond, maar ik mag de naam nog niet zeggen. Wel kan ik zeggen dat de introductie al met enkele weken plaatsvindt. Maar ook in de horeca willen we actief blijven en staan we open voor interessante samenwerkingen."

Welke reacties ontvangen jullie op de insectenproducten?
"Die reacties variëren wel. Veel consumenten geven aan groot fan te zijn van de Buffalo Shoarma. Het is gekruid en direct te gebruiken. Bij onze balletjes en burgers moet je meer zelf doen. Je moet een broodje en toppings toevoegen. Consumenten vinden dat nog lastig. De reacties zijn wat wisselender. Ook merken we dat consumenten nog altijd moeten wennen aan het idee van het eten van krekels en sprinkhanen. Maar het is ook leuk om met die feedback van consumenten aan de slag te gaan. Het is een mooie uitdaging om er telkens weer wat beters van te maken."

Verloopt van productie tot levering via jullie eigen kanalen?
"We hebben inderdaad een eigen kantoor en productielocatie in Rotterdam. En we proberen de rest ook zo lokaal mogelijk te doen. Een deel van onze ingrediënten – oftewel de diertjes – komen uit deze omgeving. Maar de insectenkweek doen we niet zelf. Het uitbesteden daarvan bleek efficiënter. Krekels en sprinkhanen zijn daarnaast koudbloedig. Dat betekent dat ze beter gedijen in warme omgevingen. Als het voor ons efficiënter is om ze uit Zuid-Europa te halen, dan doen we dat ook."

"De reacties zijn wisselend. Met name omdat je bij de burgers nog een hoop zelf toe moet voegen", aldus Bisnajak.

En de financiering? Hoe is dat geregeld?
"We zijn dit jaar gestart met een investeerdersronde. Een groep investeerders heeft ons dus de kans gegeven om hiermee verder te gaan. Uiteindelijk moeten we natuurlijk wel rond gaan komen van de verkopen die we doen."

Wat is jullie grootste uitdaging?
"Wij hebben een uitdaging die voor iedereen in de insectenketen geldt: de consument overtuigen tot de aankoop van een product met insecteneiwit. Als we daar de oplossing voor vinden, dan kunnen we echt op stoom raken. We zetten nu veelvuldig in op distributie. We willen mensen kennis laten maken met ons merk. Het eten van insecten moet ook op Europese niveau op de kaart blijven. De overheden moeten weten dat het prima is om insecten te consumeren. Dan kunnen we ook de consument beter overtuigen."

Jullie zijn partner van Dutch Food Week. Wat vinden jullie de meerwaarde van die week?
"Het is goed om je concullega's te spreken. We moeten samen optrekken en samen oplossingen zoeken voor gemeenschappelijke uitdagingen. Relevante partijen moeten weten dat we bestaan en zij moeten inzien dat het belangrijk is om de consumptie van insecten op de Europese agenda te houden. Dutch Food Week draagt daar op positieve wijze aan bij."

Foodbusiness is mediapartner van de Dutch Food Week. Meer weten over het programma en de overige partners? Kijk op www.dutchfoodweek.nl.

foodbusiness.nl

Kimberly Bakker

Kimberly Bakker is content coördinator bij Foodbusiness. In haar dagelijkse leven speelt sport een belangrijke rol en voeding is voor een optimale prestatie uiteraard van groot belang. Met analyses over bijvoorbeeld de grondstoffenmarkt, achtergronden bij het nieuws en interviews met startups geeft ze duiding aan de gehele ‘foodbusiness’.
Reageer op dit artikel
Velden met een * zijn verplicht. Bij reageren gaat u akkoord met de algemene forumregels en mogelijke sancties bij overtreding.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

'Gezonde levensstijl begint in de schoolkantine'

Nieuws Dutch Food Week

'Gezonde levensstijl begint in de schoolkantine'

Dutch Food Week officieel van start

Nieuws Dutch Food Week

Dutch Food Week officieel van start

Korte Keten Automaat zet lokale boer in spotlight

Nieuws Korte keten

Korte Keten Automaat zet lokale boer in spotlight

'Twintig jaar lang kwam de plantaardige markt niet los'

Interview Schouten Europe

'Twintig jaar lang kwam de plantaardige markt niet los'

Blijf op de hoogte

Mis niets en schrijf u in voor onze gratis dagelijkse nieuwsbrief