Max&Bien

Nieuws Max&Bien

Vegan kazen van Max&Bien naar Jumbo Foodmarkt

2 Oktober 2021

De vraag naar vegan kazen voor de retail neemt hard toe. Start-up Max&Bien besloot drie jaar terug in te spelen op die vraag door volledig in te zetten op de productie van unieke vegan kazen. En met succes. Naast het winnen van twee prijzen, ligt het nieuwe assortiment van Max&Bien vanaf zaterdag 2 oktober in de schappen van Jumbo Foodmarkt in Groningen. "Later deze maand volgt ook de introductie bij de Jumbo Foodmarkt in Amsterdam-Noord", zo schrijven initiatiefnemers. Maxine Agyeman en Jobien Groen.

Agyeman en Groen zijn drie jaar terug, in 2018, begonnen met kaasmerk Max&Bien. "Dit omdat we niet tevreden waren met de smaak van de plantaardige kazen die toentertijd op de markt waren", zo melden ze in een persverklaring. Afgelopen jaar wonnen ze al meerdere prijzen met een aantal van hun kazen en eerder dit jaar kwamen ze met een wereldwijde primeur (een plantaardig kaaswiel met paraffine coating). "Onze missie is om kaasvervangers te maken die minstens zo lekker zijn als dierlijke kaas. Zo willen we mensen inspireren om vaker plantaardig te eten", schrijft Agyeman.

Vandaag – op zaterdag 2 oktober – zet de start-up opnieuw een groeistap. Het nieuwe assortiment – met daarin vegan kaaswielen, saladeblokjes en een vegan kaasfondue – ligt namelijk vanaf nu in de schappen van Jumbo Foodmarkt in Groningen. "Later deze maand, op 30 oktober, volgt ook de introductie bij Jumbo Foodmarkt in Amsterdam-Noord." Jumbo is de eerste supermarktketen die de kazen van Max&Bien aanbiedt. "Uiteindelijk willen we binnen een jaar landelijk verkrijgbaar zijn in de supermarkt", aldus Groen.

Meer en meer interesse
Voor de productie van de vegan kazen gebruiken Agyeman en Groen met name noten, havermout en tarwe. Het bedrijf verwerkt die grondstoffen op ambachtelijke wijze. Jumbo Foodmarkt heeft de ambitie om het veganistische schap uit te bouwen tot het grootste van Nederland. "Ook steeds meer niet-veganisten hebben interesse in vegan producten. Onze klanten zijn steeds meer bezig met een gezonde leefstijl. Met zo'n duidelijke trend is het als supermarkt belangrijk om een breed plantaardig assortiment te bieden", aldus Pepijn Baksteen van Foodmarkt Groningen.

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten
foodbusiness.nl

Kimberly Bakker

Kimberly Bakker is content coördinator bij Foodbusiness. In haar dagelijkse leven speelt sport een belangrijke rol en voeding is voor een optimale prestatie uiteraard van groot belang. Met analyses over bijvoorbeeld de grondstoffenmarkt, achtergronden bij het nieuws en interviews met startups geeft ze duiding aan de gehele ‘foodbusiness’.

Nieuws Zuivel

De Fryske krijgt Beter Leven-keurmerk

Interview Jerry Griep

Cono Kaasmakers: breder aanbod voor speciaalzaak

Nieuws Grondstoffen

't Kaas Lokaal wint op Gouds kaasfestijn

Analyse Kaas

Kaasprijs stijgt met inflatiezorgen mee

Blijf op de hoogte

Mis niets en schrijf u in voor onze gratis dagelijkse nieuwsbrief