De Kaasfabriek

Interview De Kaasfabriek

'Local for local is een trend, geen hype'

15 September 2021

Ondernemer Erik van Dam begon in 2009 met de Kaasfabriek. Zijn doel? Een groothandel opzetten die exclusief product aan speciaalzaken levert. Denk aan de 'Oude Gracht-kaas', een kaas die vooral in Utrecht verkocht wordt. "Speciaalzaken hebben echt behoefte aan een onderscheidend product."

Hoe is de Kaasfabriek begonnen?
"Mijn roots liggen in de wereld van kaasspeciaalzaken. Mijn vader werkte in de kaashandel, en ik volgde later. We namen toen een aantal winkels over en die brachten we naar 'De Kaasspecialist'. Toen mijn vader met pensioen ging, kwam voor mij de vraag: wat wil ik nu? En mijn antwoord op die vraag was een groothandel opzetten voor de speciaalzaken, met onderscheidend vermogen. In 2009, het jaar dat ik startte, kwamen meer kleine producenten van ambachtelijke producten. Zij zochten ook distributiemogelijkheden, en dat paste goed in onze filosofie."

Wat is jullie businessmodel? 
"We kopen en verkopen. De lijn is heel zwart-wit. Wij verkopen ook alleen aan speciaalzaken, en dus niet aan de retail. Zo worden we ook herkend in de markt. Als voorbeeld geef ik onze 'Oude Gracht-kaas'. Die ga ik echt niet aan Jumbo of Albert Heijn verkopen. Juist speciaalzaken hebben behoefte aan dit onderscheidend vermogen. Naast die handelsfunctie, ontwikkelen we producten en concepten. Zo hebben we 'Het geheim van Giessenburg', een boerderijkaas met verschillende kruiden. Die wordt speciaal voor ons gemaakt bij een boer; het is een exclusief product. Wij zetten het daarna onder eigen naam in de markt. Verder doen we zaken met buitenlandse leveranciers, waarbij kaas altijd de basis is. Zo werken we met Italiaanse affineur Guffanti, die voor ons Italiaanse kazen verzamelt."

Jullie producten zijn dus niet typisch Nederlands?
"De basis is Holland. Zo'n 70% van ons volume, en de rest komt vanuit het buitenland. Wij hebben een groot aantal Nederlandse streekkazen in ons assortiment en we hebben een samenwerking met een bakker die mooie, exclusieve producten maakt voor de kaaswinkels, waaronder kaasvlinders en kaastoast. Het totaalpakket moet interessant zijn voor de speciaalzaak. Maar, soms komt er iets bijzonders op je pad. Zo liep ik in Spanje tegen de marcona-amandelen aan. Die doen het goed op een kaasplankje. Omdat die amandelen zo goed bij kaas passen, heb ik ze toegevoegd. Dat wil niet zeggen dat wij ook Parmezaanse kaas of roombrie gaan verkopen, want dat verkoopt iedereen. Onderscheidend zijn, blijft belangrijk. Ten opzichte van andere groothandels, maar ook ten opzichte van supermarkten. Daarom kunnen wij altijd producten van kleinere ondernemers gebruiken."

Local for local. Een blijvende trend geworden, dankzij de coronacrisis, of was dat al zo?
"Ik denk dat dit een trend is die al een aantal jaren geleden is ingezet; het is in ieder geval geen hype. Kleine lokale producten worden meer en meer ontwikkeld. Er is behoefte aan storytelling. Hoe unieker het product, des te makkelijker het verkoopt. Ik denk dat 'local for local' juist door corona een extra boost heeft gekregen en daardoor meer beklijft. Wij doen veel zaken met Landwinkels, en zien dat de verkoop daar echt door het dak ging in de coronaperiode. Consumenten blijven komen; de gunfactor is groot. Dat blijft, en is niet zo maar weer weg te denken."

Heeft de coronatijd jullie iets gebracht?
"Enorm! Omdat wij alleen leveren aan speciaalzaken, zijn wij echt gegroeid. Mensen zochten alternatieven voor de horeca, en die alternatieven vonden ze bij de groenteboer, slager en/of delicatessenwinkels. Ik ben heel blij dat lokale ondernemers echt positieve aandacht hebben gekregen, ook in de media. Het is bijna een verkoopargument geworden op de radio; koop bij uw lokale specialist."

Waar willen jullie staan over drie jaar?
"We willen groeien binnen de categorie waarin we zitten. Er zijn nog genoeg mogelijkheden. We investeren in de buitendienst; daar hebben we nu twee mensen voor aangenomen. We kunnen nog meer aan marketing doen door middel van storytelling. We zijn nu bijvoorbeeld de 'Oude Turfschipperskaas' aan het uitrollen voor de regio Breda. Hier gaan we in de regio aan de gang om klanten te benaderen. Zo wordt ons profiel ook steeds duidelijker."

Wat zijn de trends in kaasland?
"Het regionale product wordt gewaardeerd door de consument. En, goede smaakprofielen, daar wordt de markt enthousiast van. Zo zien wij bij onze afnemers dat oude kaas populair is in de regio Utrecht. Is dat een trend, je zou het kunnen zeggen. Ik zie vooral dat er behoefte is en blijft aan mooie en eerlijke producten. De consument wil echt weten waar het vandaan komt."

foodbusiness.nl

Rianne Nieuwenhuize

Rianne Nieuwenhuize is redacteur bij Foodbusiness. Zij komt uit de bloeiende wereld van bloemen en planten en schreef daarvoor enkele jaren over groenten en fruit. De agrarische sector ligt haar nauw aan het hart, deze schuurt mooi tegen de smakelijke en zakelijke wereld van Foodbusiness aan.
Wat weten we eigenlijk van Old Amsterdam?

Achtergrond Old Amsterdam

Wat weten we eigenlijk van Old Amsterdam?

Leerdammer verder onder nieuwe manager

Nieuws Melk

Leerdammer verder onder nieuwe manager

Vegan kazen van Max&Bien naar Jumbo Foodmarkt

Nieuws Max&Bien

Vegan kazen van Max&Bien naar Jumbo Foodmarkt

Aldi stapt over op kaas met PlanetProof-keurmerk

Nieuws Aldi

Aldi stapt over op kaas met PlanetProof-keurmerk

Blijf op de hoogte

Mis niets en schrijf u in voor onze gratis dagelijkse nieuwsbrief