Dutchmen Photography / Shutterstock.com
Dit is een premium artikel van Foodbusiness. Wilt u deze artikelen blijven lezen, maak dan een gratis account aan. Ja, die wil ik blijven lezen »

Achtergrond Deen

Wat vindt leverancier van de overname van Deen?

16 September 2021

De filialen van supermarktketen Deen worden nog voor het eind van het jaar omgebouwd tot filialen van Albert Heijn, DekaMarkt en Vomar Voordeelmarkt. Deen koos veel voor regionaal, en had oog voor 'local for local'. Het is de vraag hoe dat nu verder gaat. Astrid Francis, bekend van de aardappelen 'Beemster Valery', is overtuigd dat de overname nieuwe kansen biedt in de afzet. Zij leverde exclusief aan Deen, maar heeft inmiddels afspraken gemaakt met Albert Heijn en DekaMarkt.

Het filiaal van Deen in het West-Friese Avenhorn is het eerste filiaal dat is verbouwd en deze winkel wordt op woensdag 22 september heropend als 'nieuwe' Albert Heijn. De overige 37 winkels in Noord-Holland, Overijssel, Gelderland en Flevoland volgen daarna. Albert Heijn meldt dat regionale producten in die filialen een speerpunt blijven. Het West-Friese brood, en het 'Leeghwater'-bier uit De Rijp komen in het 'nieuwe assortiment', zo meldt de Zaandamse grootgrutter.

Nieuwe afzetkanalen zoeken
Astrid Francis, bekend van de aardappelen 'Beemster Valery', schrok in eerste instantie toen ze hoorde van de overname van Deen. Zij had een exclusieve samenwerking met Deen voor de aardappelen. Als gevolg van de overname moest ze op zoek naar nieuwe afzetkanalen. "Ik ben nu een merk aan het bouwen met een specifiek aardappelras, met een eigen identiteit. Dat is heel anders dan wanneer je broccoli teelt. Een consument herkent het verschil niet tussen West-Friese broccoli of die uit Flevoland."

De grote vraag was voor Francis natuurlijk of deze 'nieuwe supermarkten' ook streekproducten zouden gaan verkopen. "Gelukkig wel. Ondertussen heb ik Albert Heijn aan tafel gehad, die neemt hier - in Midden Beemster - de Deen over. Albert Heijn wilde ook exclusiviteit, maar dat wilde ik niet meer; het product komt toch in de schappen met onze naam erop." Francis heeft ook gesproken met DekaMarkt. Zij gaan eveneens de aardappelen verkopen.

Om verdere verkoop te stimuleren, gaat Francis veel 'de boer op' om het verhaal achter de aardappelen te vertellen. "Mijn man en zwager runnen het akkerbouwbedrijf, en ik ben inmiddels fulltime bezig met het verhaal vertellen. Daarnaast zet ik het merk verder op, en verkoop ik de premium aardappelen. Daarnaast hebben we nog een deel consumptieaardappelen voor de vrije handel. Door producten met eigen label en identiteit te telen, hopen we op meer zekerheid voor de toekomst."

Astrid Francis heeft inmiddels nieuwe afspraken gemaakt met Albert Heijn en Dekamarkt voor Beemster Valery.

'Deen was sterk in regionaal'
Fruitteler Marius van Arkel van Fruitstation Van Arkel vindt het jammer dat Deen uit het supermarktlandschap verdwijnt. Van Arkel leverde negen jaar lang 30% van zijn appels en peren aan de Deen. "De schaalvergroting rukt op bij de supermarkten, en alle kleine spelers gaan fuseren. Deen paste perfect bij ons fruitbedrijf. Nu moet je bij de groteren aansluiten, ik weet nog niet goed hoe dat gaat uitpakken. Maar, het wordt niet prettig. Wij hadden vast sorteerwerk voor de Deen; we wisten precies wat we gingen verkopen. Dat gaan we het nieuwe seizoen missen."

Albert Heijn neemt de winkels in de Betuwse regio over en laat weten: "We werken samen met een groep van tweehonderd groente- en fruittelers in Nederland. Wij kopen in bij onze eigen groente- en fruittelers, waar wij al jaren mee samenwerken. Dat doen wij al voor de 1.000 winkels en voor e-commerce, hier komen de nieuwe 38 winkels bij." Hieruit valt op te maken dat wellicht geen plek is voor Van Arkel en andere telers van Deen. "Deen verkocht van oudsher veel Hollands fruit, in tegenstelling tot anderen. Dat is hoe dan ook een verschraling en omzetdaling voor Nederlandse telers", aldus Van Arkel. Desondanks wil hij wel positief blijven, en afwacht hoe de relatie met de nieuwe keten wordt.

Dirk Spruit, witlofteler in Nibbixwoud, is vrij gelaten onder het stoppen van Deen. "Wij leverden via AGF Direct 15% van onze volumes aan Deen. Dus dat viel mee. Uiteraard zullen we iets minder inkomsten hebben, maar ik maak mij daar nu nog niet druk om. Wat ik met name zal missen, is het feit dat Deen sterk was in regionale producten. Albert Heijn is natuurlijk een landelijk concern, dus ze kijken niet als eerste naar producten uit onze streek."  

Logische stap
Retaildeskundige Erik Hemmes vindt de overname van Deen een logische stap. "De familie Deen had geen zin meer om te investeren in alle nieuwe ontwikkelingen. De vraag was al jaren: gaan we uitbreiden, of niet? Het is nu een prima moment om de keten te verkopen, want het gaat goed in de markt. Deen gaat zich richten op exploitatie van onroerend goed. Dat is een trend onder supermarktketens die je vaker ziet, ook bij Dirk van de Broek is dit het geval." Hemmes weet zeker dat regionale producten ook bij de nieuwe ketens een speerpunt blijven. Het brood kwam bij Bakkerij Pater (in Avenhorn) vandaan, dat blijft ook zo." 

foodbusiness.nl

Rianne Nieuwenhuize

Rianne Nieuwenhuize is redacteur bij Foodbusiness. Zij komt uit de bloeiende wereld van bloemen en planten en schreef daarvoor enkele jaren over groenten en fruit. De agrarische sector ligt haar nauw aan het hart, deze schuurt mooi tegen de smakelijke en zakelijke wereld van Foodbusiness aan.
Kan supermarkt in blijven zetten op lokaal?

Achtergrond Lokale verkoop

Kan supermarkt in blijven zetten op lokaal?

Waarom kiest Albron voor overname van Buurtboer?

Nieuws Overname

Waarom kiest Albron voor overname van Buurtboer?

'Boer kan online zelf de supermarkt spelen'

Achtergrond Foodketen

'Boer kan online zelf de supermarkt spelen'

Korte Keten Automaat zet lokale boer in spotlight

Nieuws Korte keten

Korte Keten Automaat zet lokale boer in spotlight

Blijf op de hoogte

Mis niets en schrijf u in voor onze gratis dagelijkse nieuwsbrief