avid Tonelson / Shutterstock.com Dit is een inside artikel, bestemd voor abonnees. In het kader van onze lancering kunt u tijdelijk alle inside content gratis inzien. Zodra dit stopt doen wij graag een scherpe aanbieding.

Analyse Dole

Dole gaat weer naar de beurs en wil groeien in EU

29 Juli 2021

De grootste leverancier van verse producten ter wereld, met een omzet van $9 miljard, keert terug naar de beurs. Dole wil de komende tijd groeien in Europa, blijkt uit de prospectus voor de beursgang. Daaruit blijkt ook dat het bedrijf de bananenziekte TR4 als een serieuze bedreiging beschouwd.

Dole Plc. is voortgekomen uit een fusie van Dole Food Company en het Ierse Total Produce. De fusie bevindt zich momenteel in de afrondende fase. Total Produce is genoteerd in Dublin en Londen en zal daar van de beurs verdwijnen. Het hoofdkantoor blijft in Ierland. Dole Plc wordt genoteerd aan de New York Stock Exchange onder 'DOLE'. De onderneming wil 30,3 miljoen aandelen verkopen en verwacht daar een prijs voor tussen de $16 en $17 dollar per stuk. 

Eigenaar David Murdoch haalde Dole Food in 2003 voor het eerst van de beurs af, om zes jaar later weer een notering te krijgen. In 2013 verkreeg Murdoch 60% van de aandelen en haalde hij Dole weer van de beurs. Nu komt er dus opnieuw een IPO aan.

Grootste naamsbekendheid fruitmerk VS
Dole is het vers fruitmerk met de grootste naamsbekendheid (73%) en het meeste vertrouwen van consumenten in de Verenigde Staten, volgens een onderzoek uit 2020 door IPSOS. In Europa is het merk ondervertegenwoordigd, stelt Dole in de prospectus. "We zien een kans om het merk te laten groeien in landen als het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Ierland, Spanje en Portugal. Dit zijn markten waar Total Produce gevestigd is met distributie- en productiefaciliteiten."

De Noord-Amerikaanse en Europese markt voor verse groente en fruit zullen van 2020 tot 2025 samen naar verwachting met 2,7% groeien (van $349 miljard naar $398 miljard). Dole heeft een wereldwijde omzet van $9 miljard; ongeveer twee keer zoveel als de belangrijkste concurrent, stelt Dole. "Daarom zijn we van mening dat we in een gunstige positie verkeren om te profiteren van de verwachte structurele groei in de sector." Het bedrijf verwacht dat consumententrends, waaronder plantaardige en flexitarische diëten, milieubewustzijn en duurzame consumptie, gemak en gezondheid en welzijn, de groei zal versnellen. 

Dole is wereldleider op het gebied van verse groenten en fruit. Het bedrijf biedt meer dan 300 producten die zowel lokaal als wereldwijd worden geteeld en ingekocht in meer dan 30 landen en op de markt worden gebracht in meer dan 80 landen via retail-, groothandels- en foodservicekanalen. 

Grootste in bananen in VS en tweede in Europa
Dole is de nummer één in bananen in Noord-Amerika en nummer twee in Europa. In beide continenten is Dole de tweede aanbieder van ananas. Op gebied van druiven is Dole de grootste exporteur. De concurrentie is op alle gebieden sterk, aldus Dole. Bij bananen zijn de voornaamste concurrenten Chiquita Brands International, Fresh Del Monte Produce en Fyffes. De grootste concurrent op het gebied van ananas is in ananas is Fresh Del Monte Produce. In de Verenigde Staten is Dole ook marktleider in salades en verse verpakte groenten. Ook is er een sterke groei in de categorie bessen, avocado's en biologische producten. 

Het segment verse groenten en fruit had volgens GlobalData in 2019 een totale omzet van $335 miljard in Noord-Amerika en Europa. In het fiscale jaar 2020 vertegenwoordigden vers fruit en verse groenten respectievelijk 72% en 28% van de omzet, waarbij Noord-Amerika en Europa 49% en 45% aan de omzet bijdroegen.

Panama Disease (TR4) bedreiging voor Cavendish-banaan
Onder het kopje risico's worden weersomstandigheden genoemd. Dole heeft dit risico echter grotendeels afgedekt met geografische spreiding van telers. Bananenziektes vormen ook een risico, zoals black sigatoka en Panama Disease (TR4). Die laatste ziet het concern als een serieuze bedreiging voor de Cavendish-banaan. "Hoewel we nog geen materiële gevolgen hebben ondervonden voor onze teelt- of inkoopactiviteiten, houden we TR4 continu in de gaten en brengen we verbeteringen aan in onze bestaande bioveiligheids- en andere preventiestrategieën."

Zo voert Dole TR4-preventieactiviteiten uit in heel Latijns-Amerika - in samenwerking met lokale autoriteiten en internationale experts - om de verspreiding in te dammen. "We hebben ook noodplannen ontwikkeld voor het geval TR4 op een bepaald moment onze activiteiten zou beïnvloeden, inclusief de mogelijke inzet van conventioneel gekweekte, genetisch gemodificeerde bananenplanten die resistenter of immuun zijn voor de ziekte." 

Deze preventie- en onderzoeksinspanningen hebben Dole tot nu toe ongeveer $6,7 miljoen gekost en het bedrijf verwacht hieraan nog eens circa $5,3 miljoen te besteden in 2021 en $7,2 miljoen in 2022. "Toekomstige kosten zijn onzeker en zullen afhangen van de mate van verdere verspreiding van de ziekte."

foodbusiness.nl

Linda van Eekeres

Opmars Chinese zuivelreus Yili niet te stoppen

Analyse Yili

Opmars Chinese zuivelreus Yili niet te stoppen

New York Pizza wil buiten Nederland ook domineren

Analyse New York Pizza

New York Pizza wil buiten Nederland ook domineren

Van onbekend 'eethuisje' naar miljoenen bezoekers

Nieuws McDonald's 50 jaar

Van onbekend 'eethuisje' naar miljoenen bezoekers

Lindt & Sprüngli toont zich veerkrachtig na coronajaar

Analyse Lindt & Sprüngli

Lindt & Sprüngli toont zich veerkrachtig na coronajaar

Blijf op de hoogte

Mis niets en schrijf u in voor onze gratis dagelijkse nieuwsbrief