Shutterstock Dit is een inside artikel, bestemd voor abonnees. In het kader van onze lancering kunt u tijdelijk alle inside content gratis inzien. Zodra dit stopt doen wij graag een scherpe aanbieding.

Nieuws Retail

Russische discounter richt vizier ook op Nederland

10 Juni 2021

De Russische supermarktketen Mere heeft aangekondigd dit jaar tien winkels in België te openen. De discounter, die stevig geankerd is in Oost-Europa, wil daarmee de concurrentie met Aldi en Lidl aan gaan. In de nabije toekomst zijn ook andere Europese landen aan de beurt, waaronder Nederland.

Winkelketen Mere is in West-Europa nog een vreemde eend in de bijt. Op de Oost-Europese markt daarentegen behoort Mere tot de grote jongens. De winkelketen kan gezien worden als de snelst groeiende discounter in Europa en is onderdeel van de Torgservis-groep. In Rusland, Wit-Rusland en Kazachstan staat Mere bekend onder het merk Svetofor met meer dan 2.000 winkels.

Bezig met opmars in Europa
Sinds 2018 slaat Mere de vleugels uit naar Europa, waar het al actief is in Roemenië, Duitsland, Polen, Litouwen en Letland. Nu maakt Mere een verdere opmars naar West-Europa. Tegen het einde van 2021 moeten tien winkels in België operationeel zijn, zo kondigt het bedrijf aan op haar Belgische website. En daar blijft het niet bij. Mere heeft het vizier ook gericht op Italië, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Spanje, Griekenland, Zweden en Nederland waar het in de nabije toekomst winkels wil openen.

De positionering van Mere is duidelijk: de supermarkt wil de goedkoopste zijn. De winkelinrichting is sober met producten die in kartonnen dozen op houten pallets worden aangeboden. Het assortiment is beperkt en omvat zowel food als non-food producten uit de Europese Unie, Rusland en andere landen. Die producten mogen niet duur en niet bederfelijk zijn. "De prijs van goederen in het schap, inclusief de leveringskosten en onze marge, moet lager zijn dan die van concurrenten", zo laat Mere richting potentiële leveranciers weten.

Geen oog voor duurzaamheid
De Russische prijsvechter pretendeert 20% goedkoper te zijn dan Aldi en Lidl. Dat wordt onder meer bewerkstelligt door producten uit Oost-Europa aan te bieden. Oftewel, producten uit landen waar de lonen flink lager zijn. Experts vrezen daardoor voor een groot aanbod niet-duurzame producten die bij consumenten met lage inkomens gretig aftrek zullen vinden. En dat terwijl duurzaamheid juist steeds meer aandacht krijgt in de retail.

Gevreesd wordt ook voor de prijzenoorlog die de komst van Mere met zich meebrengt. Brancheorganisatie Buurtsuper.be luidde hiervoor onlangs al de noodklok in België. "Er is een soort ratrace gaande tussen de grote supermarktketens. De acties worden steeds gekker", stelt directeur Luc Ardies vast. Hij pleit voor strengere wetgeving die met name koppelverkoop een halt moet toeroepen. "Deze prijzenslag kan in de hele keten – tot en met de boer - voelbaar worden."

foodbusiness.nl

Jeannet Pennings

Jeannet Pennings is journalist met een agrarische achtergrond en een brede interesse in de foodsector. Als redacteur bij Foodbusiness voorziet zij de businessprofessionals uit de voedingswereld van nieuws, analyses, interviews en achtergronden.
Reageer op dit artikel
Velden met een * zijn verplicht. Bij reageren gaat u akkoord met de algemene forumregels en mogelijke sancties bij overtreding.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

Nieuws Retail

AH maakt meer ruimte in schap voor vegan

Achtergrond Brood

Brood kopen bij de bakker of in de supermarkt?

Interview Vegan Fresco

Vegan Freco wil nog meer mensen gaan inspireren

Nieuws Retail

Testsupermarkt in Keulen, ook plannen Nederland

Blijf op de hoogte

Mis niets en schrijf u in voor onze gratis dagelijkse nieuwsbrief