Eigen foto

Interview Clubbier

'Elke sportclub verdient een eerlijke, scherpe bierprijs'

13 Mei 2021

De coronacrisis heeft niet alleen de horeca financieel hard geraakt, ook veel sportclubs zijn eraan onderdoor gegaan. Voor veel van hen is het voor de rest van het jaar – en wellicht ook volgend jaar – een kwestie van kijken waar kosten bespaard kunnen worden. Clubbier zou daar een rol in kunnen spelen. "Bier is vaak een van de grootste kostenposten bij sportverenigingen. Ons doel is om iedere club een eerlijke en scherpe bierprijs te bieden, zonder wurgcontracten", vertelt oprichter Tom van Erven Dorens. Hoe dat precies werkt, vertelt hij in een interview met Foodbusiness.

Samen bier inkopen levert een veel hogere korting op dan verreweg de meeste clubs nu individueel krijgen. Zo staat op de website van Clubbier. En het realiseren van kostenbesparing, dat is voor veel verenigingen nu essentieel. "Wij willen dat alle sportclubs in Nederland, ongeacht hun eigen jaarvolume, dezelfde bierprijs aangeboden krijgen. Het moet dus niet uitmaken of je 25 of 100 hectoliter per jaar afneemt. Het is belachelijk dat een tennisclub en een voetbalclub niet hetzelfde betalen. Daar willen wij verandering in brengen."

Hoe ben je op het idee gekomen om Clubbier op te zetten?
"Het initiatief is eigenlijk gebaseerd op iets wat ik al deed. In het verleden heb ik bij een brouwerij gewerkt en meerdere functies gehad bij Sligro en Makro. Diverse klanten zeiden weleens dat ze een zaak gekocht hadden waar dan vervolgens een biercontract bij zat. Zij vroegen om hulp. Toen ben ik begonnen met adviesbureau biercontract.nl. Van studentenverenigingen tot horeca en sportclubs, iedereen met vragen over biercontracten kon daar terecht. Ik kwam er toen achter dat sportclubs vaak een minder goede deal hadden dan andere sectoren. Dat komt deels doordat daar vaak gewerkt wordt met vrijwilligers. Kortom: er is onwetendheid en brouwerijen spinnen daar garen bij."

"Toen hebben mijn maatje Henkjan Moerman – die heeft een groot netwerk in de sportwereld – en ik een actie opgestart voor sportbesturen. De tendens van die actie was: 'als ik jullie biercontracten regel, dan levert het een forse besparing op'. Ik kwam toen terecht bij een bevriende sportbestuurder in Drachten en die vroeg of ik dat voor meerdere sportclubs in hun hun gemeente wilde doen. Kort gezegd kwam het op het volgende neer: ik regel het gezamenlijke contract en de clubs kopen samen het bier in. Dat was het moment waarop ik dacht: waarom doe ik dit niet voor heel Nederland? We helpen sportclubs, we helpen de brouwer en ik verdien er zelf ook nog een zakcentje aan. Dat is natuurlijk een win-win-winsituatie."

Jullie zijn hiervoor een samenwerking gestart met AB InBev. Waarom die partij, en hoe werkt die samenwerking precies?
"We zijn inderdaad op zoek gegaan naar een brouwerij. We hebben er toen voor gekozen om alleen gesprekken te voeren met Heineken en AB InBev. Dit waren de partijen met de grootste acceptatiegraad in Nederland. AB InBev heeft toen uiteindelijk de nek het verste uitgestoken. We hebben een overeenkomst gesloten voor drie jaar."

"De samenwerking verloopt redelijk simpel. Wij doen eigenlijk alle mailings en benaderen de sportclubs. We hebben een gigantische database met e-mailadressen. Henkjan neemt dat deel op zich. We communiceren dan over de mogelijkheid tot besparen, nieuwe sportclubs die zich aangemeld hebben en over de voordelen van gezamenlijk inkopen. De naam Clubbier moet een lading krijgen, het moet een bekende worden. Bij interesse kunnen sportverenigingen zich op onze webiste aanmelden via een registratieformulier en vanaf daar laten wij het eigenlijk los."

"Als je je gegevens goed hebt ingevuld, versturen wij die naar AB InBev. Zij nemen het verdere proces op zich. Ze controleren de tapinstallatie en/of vernieuwen die. Uiteindelijk sluiten de club en AB InBev dan een geheel vrijblijvende samenwerkingsovereenkomst af. Daar zitten wij verder niet meer tussen."

Er zitten verder geen addertjes onder het gras, of kleine lettertjes in die overeenkomst?
"Nee, clubs kunnen stoppen met de overeenkomst wanneer ze willen. Als ze er bijvoorbeeld na twee maanden toch geen voordeel in zien, dan zitten ze nergens aan vast. Ook restdranken hoeven niet verplicht bij AB InBev afgenomen te worden. Het kan wel, maar het hoeft niet. De enige eis die we hebben, is dat een sportclub minstens 25 hectoliter per jaar moet afnemen. De echt hele kleine clubs kunnen dus niet bij ons terecht. Die kunnen vaak ook beter een eigen tap aanschaffen en dan een 20 liter vaatje bij de groothandel bestellen. Maar, 90% van de clubs in Nederland haalt deze eis wel."

En hoeveel bespaart een club dan precies als ze met jullie gaan samenwerken?
"Dat verschilt natuurlijk per club. Op onze website kun je een bespaarknop vinden. Als je die gegevens goed invult, dan kan je berekenen wat je op jaarbasis kan besparen. Gemiddeld gaat het om besparingen van honderden en soms wel duizenden euro's per jaar. Als je met vrijwilligers op zoek gaat naar sponsors om dit bedrag voor je te betalen, dan ben je een stuk langer bezig. Daarbij is het individueel bijna onmogelijk om een prijs als bij ons te krijgen. Door samen in te kopen, gaat de prijs immers fors omlaag. Ons doel is echt om iedere sportclub die eerlijke, scherpe bierprijs te bieden."

Jullie zijn nog niet zo lang bezig én daarbij gooide de coronacrisis natuurlijk roet in het eten. Hoe staat het er nu voor met het aantal aanmeldingen?
"We zijn begonnen met zeven clubs, maar nummer 13 heeft zich onlangs bij ons aangesloten. Het gaat door de coronacrisis natuurlijk niet zo snel als we gehoopt hadden. Ons doel is om aan het einde van het jaar tussen de 25 en 40 sportclubs aangesloten te hebben. Maar, dan moet alles natuurlijk niet tot het einde van het jaar dicht blijven zitten. Ik denk dat we vanaf het nieuwe seizoen weer stappen kunnen maken. Dan zit dat biertje na de wedstrijd er echt wel weer in. We hebben overigens geen druk. We zijn trots om een van de grootste brouwerijen ter wereld voor drie jaar aan ons gebonden te hebben. We hebben vanuit AB InBev rustig de tijd gekregen om uit te bouwen."

Zitten in het verwerven van nieuwe clubs ook kansen via de gemeenten?
"Ja, zeker. Maar de meeste wethouders zijn nu ook druk met andere zaken. Pas als sportclubs bij hen aankloppen dat ze het financieel niet meer redden, gaat een gemeente daarmee aan de slag. Ons doel is eigenlijk dat ze dan meteen aan ons denken. We hebben vandaag de dag wel veel contact met de sportservices in de provincies. Bier is voor veel verenigingen – vooral bij voetbal, hockey en tennis – de grootste kostenpost. Als je daarop bespaart, dan is dat vaak meteen veel."

Wat is jullie grootste toekomstplan en/of doel?
"Uitbouwen staat nu echt wel bovenaan de lijst. Tegen de tijd dat het contract met AB InBev afloopt (in 2023), willen we eigenlijk 80 tot 100 clubs bij ons aangesloten hebbe. Dan zijn we écht tevreden en verdienen we er zelf ook een leuke boterham mee."

foodbusiness.nl

Kimberly Bakker

Kimberly Bakker is content coördinator bij Foodbusiness. In haar dagelijkse leven speelt sport een belangrijke rol en voeding is voor een optimale prestatie uiteraard van groot belang. Met analyses over bijvoorbeeld de grondstoffenmarkt, achtergronden bij het nieuws en interviews met startups geeft ze duiding aan de gehele ‘foodbusiness’.

Nieuws The Loft Maastricht

The Loft moet straks dé hotspot zijn voor craft beer

Podcast 31 mei - Linda van Eekeres

Positieve verwachtingen voor Amerikaans bier

Analyse Gerst

Wordt bier duurder door schaarste brouwgerst?

Analyse Europese bierindustrie

Zo groot is het effect van corona op de bierindustrie

Blijf op de hoogte

Mis niets en schrijf u in voor onze gratis dagelijkse nieuwsbrief