Mondelēz International maakte in het eerste kwartaal van 2024 een netto-omzet van $9,29 miljard. Die cijfers pakken beter uit dan analisten op voorhand dachten. Daarmee komt het moederbedrijf van merken als Oreo, Milka en Toblerone, 1,4% hoger uit dan dezelfde periode voorgaand boekjaar. De nettowinst daalt daarentegen enorm.
De nettowinst van het eerste kwartaal in 2024 was ten opzichte van het eerste kwartaal in 2023 32,1% lager. Een forse daling van $2,08 miljard naar $1,41 miljard.
Hogere prijzen voor chocolade
De CEO van Mondelēz International, Dirk van de Put laat zich in een uitzending van Yahoo Finance uit over verhoogde kosten: ''Inflationaire kosten zijn dit jaar niet milder geworden. Het is op hetzelfde niveau van vorig jaar. Dus nog een significante verhoging van onze kosten, en dat moeten we reflecteren in onze prijzen.'' Ook de hoge cacaoprijzen eisen hun tol: ''Ik neem aan dat cacaoprijzen met de tijd omlaag zullen gaan, maar desondanks zullen deze prijzen waarschijnlijk niet meer dalen tot het punt waar het op stond, en dat zal leiden tot verhoogde prijzen voor chocolade.''
Op dit moment staan cacaoprijzen, mede gedreven door een aanbodtekort in West-Afrika, op recordhoogte. Dat is een van de verhoogde kosten waar bedrijven mee worstelen. Veelal worden de verhogingen doorgevoerd in consumentenprijzen. Het is afwachten in hoeverre chocoladeprijzen dit jaar verder zullen toe- of afnemen, of daaropvolgend consumentenprijzen verder zullen stijgen, en hoe consumenten daarop zullen reageren. Conform data van marktonderzoeker Circana zouden in Amerika 1,8% minder chocoladeproducten zijn verkocht in de dertien weken vóór 23 maart, terwijl de prijzen in die periode omhoog zijn gegaan met 6,3%, schrijft persbureau Reuters.